Paskelbimo data: 2024-12-10

95 ar 98 markės benzinas: kurio geriau piltis į automobilį ir kodėl?

Benzino funkcija variklyje yra suprantama beveik kiekvienam. Degalinėse parduodamos įvairios jo rūšys. Kai kurios jų – tai „Premium” klasės degalai su specialiais priedais, bet svarbiausias benzino parametras yra jo oktaninis skaičius. Ką tai reiškia ir ar jūsų automobiliui geresnis yra 95, ar 98 markės benzinas? Sužinokite atsakymus!

Europoje vidaus degimo varikliams maitinti dažniausiai naudojamos dvi benzino rūšys. Jos skiriasi oktaniniu skaičiumi, kuris yra lygus 95 arba 98. Už Europos Sąjungos ribų dažnai naudojamos kitokios oktaninio skaičiaus nustatymo procedūros. Todėl, prieš išvykdami automobiliu už Europos Sąjungos ribų, pasitikrinkite, ar degalai, kurių pilsitės tų šalių degalinėse, atitinka tuos, kurių galite įsigyti mūsų šalyje.

Iš šio straipsnio sužinosite:

• kas tai yra oktaninis skaičius;

• kokią įtaką degalų oktaninis skaičius turi variklio veikimui;

• kuo skiriasi 95 ir 98 markių benzinas;

• kada tikslinga piltis 98 markės benzino;

• kaip automobiliui tinkamai parinkti degalus.

Oktaninis skaičius: ką jis reiškia?


Benzinas gaunamas naftos rafinavimo (distiliavimo) būdu. Tai apibrėžto svorio ir lakumo angliavandenilių mišinys. Prieš tiekiant degalinėms jis išvalomas ir papildomas funkciniais priedais. Šie priedai suformuoja cheminius parametrus. Vienas svarbiausių jų benzininiams vidaus degimo varikliams yra oktaninis skaičius. Būtent šis skaičius nurodomas ant degalų pilstymo įrangos degalinėse. Standartinis 95 markės benzinas turi oktaninį skaičių 95. Ką tai reiškia?

Oktaninis skaičius – tai rodiklis, apibrėžiantis degalų atsparumą savaiminiam užsidegimui, sukeltam temperatūros augimo dėl didėjančio slėgio. Jis nustatomas lyginant su bandomuoju mišiniu. Mišinį sudaro izooktanas (oktaninis skaičius 100) ir n-heptanas (oktaninis skaičius 0).

Testuojamais degalais maitinamas vieno cilindro variklis su kintamu suslėgimo lygiu ir pastoviais sūkiais (Europos rinkoje naudojamų degalų atveju šis rodiklis – 600 aps./min) ir registruojami „smūgiai“, t. y. detonacijos, esant vis aukštesniam slėgiui degimo kameroje. Jei medžiaga generuoja tiek pat detonacijų, kiek grynas izooktanas, tai reiškia, kad oktaninis skaičius yra 100. Jei „smūgių“ skaičius yra toks pat kaip 95 proc. izooktano ir 5 proc. n-heptano mišinio atveju, oktaninis skaičius yra 95.

Procedūra sudėtingesnė tiriant degalus, kurių smūginio degimo tendencija yra mažesnė nei izooktano. Tokias savybes turi lėktuvų degalai, kai kurie mišiniai lenktyniniams automobiliams arba gamtinės dujos (CNG arba LNG). SND, priklausomai nuo švarumo ir angliavandenilių koncentracijos, paprastai turi oktaninį skaičių nuo 100 iki 105.




Kodėl oktaninis skaičius yra svarbus?


Variklyje su kibirkštiniu uždegimu degalai turi užsidegti tik nuo elektrinio impulso, atsirandančio tarp žvakės elektrodų. Tai turi įvykti tiksliai apibrėžtu momentu, o dėl kibirkšties iniciacijos degalai sudega santykinai mažu greičiu (iki 60 m/s) ir perduoda energiją stūmoklio galvutei tolygiu būdu. Todėl ir variklis veikia tolygiai, o jo elementus veikiančios žemos dinamikos apkrovos turi teigiamą įtaką jų patvarumui.

Jei degimo kameroje slėgis bus per aukštas arba dėl kitos priežasties degalų temperatūra viršys lygį, kurį pasiekus įvyksta savaiminis užsiliepsnojimas (pvz., dėl įkaitusių degėsių arba dėl per ankstyvo degimo), įvyksta nekontroliuojamas sprogimas, t. y. smūginis degimas (detonacija). Jo greitis viršija net 1000 m/s. Tai sukuria staigias smūgines apkrovas ir generuoja aukštą temperatūrą, kuri gali turėti įtakos smūginio degimo palaikymui tolesniuose darbo cikluose. Dėl jo poveikio gali būti mechaniškai pažeista alkūninio veleno ir stūmoklių sistema, taip pat tai gali sukelti milžinišką terminę apkrovą, kuri gali pažeisti alyvos plėvelę ir sukelti variklio užsikirtimą, stūmoklio galvutės išdeginimą, cilindrų galvutės ir vožtuvų pažeidimą bei daugybę kitų problemų.

Dėl standartizuotų degalų oktaninių skaičių degalinėse smūginis degimas gali pasireikšti tik nekompetentingai modifikuotuose varikliuose (pvz., tokiuose, kuriuose buvo sumontuotas per didelis turbokompresorius) arba pažeistuose dėl tam tikrų gedimų. Standartinio, tvarkingo variklio degimo parametrai yra pritaikyti benzinui su numatytu oktaniniu skaičiumi, todėl nereikia sukti galvos dėl smūginio degimo.





95 ir 98 markių benzinas: kaina ir skirtumai


Didesnėse degalinėse paprastai prieinamos dvi benzino rūšys. Brangesnis yra 98 markės benzinas – jo litro kaina dažniausiai yra keliais centais aukštesnė. Ar šis skirtumas gali turėti reikšmę?

Kai kas mano, kad didesnis oktaninis skaičius suteikia varikliui daugiau galios. Tai nėra tiesa. Benzinas, kurio oktaninis skaičius yra aukštas, leidžia padidinti slėgį cilindre, todėl įmanoma pasiekti didesnę galią, tačiau tam būtina modifikuoti variklį, pavyzdžiui, įrengti turboįpūtimą arba sumažinti degimo kamerą.

98 markės benzinas nuo 95 skiriasi sudėtimi ir priedais. Brangesnė rūšis turi geresnes plaunamąsias savybes, todėl, jei norite atsikratyti degėsių, galite retkarčiais įsipilti 98 markės benzino. Dauguma serijinių variklių yra pritaikyti tam, kad juose būtų naudojamas 95 markės benzinas arba net kiek žemesnio oktaninio skaičiaus (tai taikytina senesniems varikliams). Šiuo atveju pilti brangesnį benziną nėra prasmės – bus tik didesnės išlaidos.

98 markės benzinas: kada jį naudoti?


Degalai su oktaniniu skaičiumi 95 tinka daugumai transporto priemonių, tai kodėl gi degalinėse siūlomas 98 markės benzinas?

Vidutinis automobilis yra projektuojamas tam, kad galėtų vežti žmones arba prekes iš taško A į tašką B. Svarbu, kad jį būtų paprasta ir pigu eksploatuoti. Tačiau automobilių pramonė – tai ne tik paprasti, bet ir prabangūs, ir sportiniai automobiliai. Inžinieriai, projektuodami specialiąsias automobilių versijas arba nestandartinio pritaikymo modelius, dažnai pasirenka variklius, turinčius didesnę galią, kuri gaunama padidinus suslėgimo lygį. Slėgio padidinimas cilindre gali sukelti smūginį degimą, todėl tokiuose automobiliuose gamintojai rekomenduoja naudoti 98 markės benziną.

Informacija apie rekomenduojamą degalų rūšį dažniausiai nurodoma ant lipduko, esančio šalia degalų įpylimo angos (dažniausiai ant vidinės degalų įpylimo angos dangčio pusės arba virš degalų įpylimo kamščio). Jei nerandate šios informacijos, turite pažiūrėti į automobilio naudojimo instrukciją (jei jos neturite, pasiteiraukite autorizuotame autoservise).

98 markės benzinas serijiniuose automobiliuose


Šis benzinas dažnai naudojamas japonų markių sportiniuose modeliuose, tokiuose kaip „Honda Civic Type R“, „Toyota GT-86“, „Subaru Impreza WRX STI“ ar „Mitsubishi Lancer Evo“. „Japonijoje sportiniai automobiliai yra pritaikyti 100 oktanų degalams, Europos rinkai gamintojas pakeičia variklių nustatymus, kad jie galėtų veikti su 98 markės benzinu, dėl to varikliai dažniausiai būna kiek silpnesni nei Japonijos rinkoje siūlomų automobilių“, – sako ekspertas iš „Inter Cars“.

Europietiški gamintojai dažniausiai pasirenka pritaikyti variklius 95 markės benzinui netgi galingesnių versijų atvejais. Tačiau turite atkreipti dėmesį į rekomenduojamus degalus sportiniams automobiliams („Porsche“, „Lamborghini“, „Ferrari“) arba sportiniams kitokių markių modeliams („Mercedes AMG“, „Audi RS“).




Kuri benzino rūšis geriau tinka modifikuotam varikliui?


Variklio modifikavimo metu dažnai naudojama viena iš dviejų procedūrų, kurios gali padidinti suslėgimo lygį. Pirmoji – tai įpūtimo montavimas (kompresoriaus arba turbokompresoriaus). Šie įrenginiai suteikia galimybę įpūsti į cilindrą daugiau degalų ir oro mišinio, o tai padidina slėgį. Varikliuose be turboįpūtimo taip pat galima gauti papildomų arklio galių. Dažniausiai tai yra pasiekiama apdorojant cilindrų galvutes arba keičiant stūmoklius. Slėgis gerokai padidės varikliuose su turboįpūtimu. Dažnai, norėdami išvengti smūginio degimo, modifikavimu užsiimantys mechanikai sumažina suslėgimo lygį, pavyzdžiui, naudodami storesnius cilindrų galvučių tarpiklius.

Šiuolaikiški varikliai dažniausiai turi smūginio degimo jutiklius. Todėl diagnostiniais testeriais galima lengvai patikrinti, ar naudojant 95 markės benziną degimo kameroje įvyksta nekontroliuojamos detonacijos. Dažniausiai tokiais atvejais salono kompiuterio atmintyje įrašomas atitinkamas klaidos kodas. Jei automobilyje, skirtame viešiesiems keliams, atsiranda problemų netgi naudojant 98 oktanų degalus, privalote sumažinti slėgį arba perprogramuoti uždegimo sistemą. Sportiniuose automobiliuose galima naudoti specialius degalų mišinius (jei leidžia lenktynių taisyklės), kurių oktaninis skaičius yra didesnis nei 100.

Senesnių tipų varikliuose, pavyzdžiui, sportiniuose retro automobiliuose, tai yra šiek tiek sudėtingiau. Galima naudoti elektroninius uždegimo modulius su jutikliais, bet jei naudojate originalius sprendimus, turėsite kontroliuoti variklio veikimą naudodami dirbtuvių stetoskopą. Kai kurie tokio tipo įrenginiai turi kontrolines lemputes, kurios padeda nepatyrusiam asmeniui pastebėti problemą.

Visos variklio modifikacijos, susijusios su cilindrų galvute, alkūninio veleno ir stūmoklių sistema ar maitinimo sistema, gali sukelti pokyčių, dėl kurių gali pasireikšti smūginis degimas. Norint atsikratyti šios problemos, ne visuomet padės 95 markės benzino pakeitimas į 98 markės. Degalai su aukštesniu oktaniniu skaičiumi padės patyrusiam mechanikui išgauti iš variklio kelias papildomas arklio galias. Ši vertė nebus didelė – dažniausiai ji gali siekti nuo 3 proc. iki 5 proc.

Kokį benziną pasirinkti?


Stovėdami degalinėje neretai svarstote: „95 ar 98? Kurio benzino įsipilti į savo automobilį?“ Atsakymas yra paprastas. Pasirinkite degalus, kuriuos rekomenduoja transporto priemonės gamintojas. Europietiškų automobilių ir Europoje parduodamų iš kitų žemynų atgabentų transporto priemonių atveju dažniausiai žymėjimas rodys bešvinį 95 arba 98 markės benziną. Kai kuriems galingesniems varikliams reikės 98 markės benzino.

Sunkiau bus suprasti žymėjimus automobiliuose, atkeliavusiuose iš JAV. JAV ir Kanadoje naudojamas kitoks oktaninio skaičiaus nustatymo būdas. Procedūra susideda iš dviejų etapų. Iš pradžių, kaip ir Europoje, benzinas tikrinamas varikliui veikiant 600 aps./min, o po to testas pakartojamas esant 900 aps./min. Iš gautų reikšmių apskaičiuojamas vidurkis, kuris atitinka Amerikoje naudojamą oktaninį skaičių DON. Ši reikšmė dažniausiai yra mažesnė nei gaunama per europietišką procedūrą. JAV dažniausiai pasiekiamos trys benzino rūšys:

• „Regular“ (85–87 oktanų),

• „Mid-grade“ (87–89 oktanų),

• „Premium“ (91–93 oktanų).

Skliausteliuose yra nurodytos ribos, tarp kurių šis parametras gali svyruoti skirtingose valstijose. Skirtumas tarp DON ir ES naudojamos procedūros RON dažniausiai siekia apie 4–5 oktanų. Amerikietiškos instrukcijos dažnai naudoja žodinį benzino rūšies aprašymą, o ne konkrečią oktaninio skaičiaus reikšmę. Benzinas „Premium“ atitinka europietišką 95 markės benziną.

Senesni amerikietiški automobiliai, kuriuose rekomenduojama naudoti benziną „Regular“, dažnai naudojo degalus, kurių oktaninis skaičius buvo 81. Panašiai ir europietiški seni automobiliai dažniausiai buvo projektuojami benzinui, kurio oktaninis skaičius – mažesnis nei 90. Jei variklis buvo pritaikytas prie 87–88 oktanų degalų, kurie buvo naudojami Europoje nuo 1960 metų, šiuolaikiški degalai neturėtų jam pakenkti. Variklių, suprojektuotų degalams su mažesniu nei 85 oktaniniu skaičiumi, atveju verta naudoti specialius priedus. Šiuolaikiškų degalų sudėtis yra kitokia ir juose yra daug alkoholio priemaišų, o tai gali neigiamai veikti senesnių konstrukcijų variklius.

95 markės benzinas – jau brangus


Degalų kainos jau daug mėnesių išsilaiko aukšto lygio. Analitikai neprognozuoja, kad jos sumažės artimiausioje ateityje. Degalų papildymas dažnai būna viena didesnių finansinių naštų šeimos biudžetui. Todėl nėra prasmės pilti 98 markės benziną į paprastą automobilį, kai tokį pat efektą duos 95 markės. Abejų degalų kainos skiriasi. Pasirinkus 98 markės benziną, išlaidos degalams bus didesnės.

Vidutiniškai apie 15 000 km per metus nuvažiuojantis automobilis, sunaudojantis 7 l degalų 100 km, per metus sudegins 1050 l benzino. Tarkim, kad 95 markės benzinas („Orlen“ degalinėse) kainuoja vidutiniškai 1,37 Eur/l, o 98 markės yra maždaug 3 centais brangesnis (1,40 Eur/l), vadinasi pastarasis atsieitų 31,5 Eur daugiau. Taigi, permokėti neverta.

Kviečiame į „Inter Cars“


Sutaupytus pinigus geriau skirti automobilio gerai būklei palaikyti, reguliariam degalų filtro, skysčių, eksploatacinių dalių keitimui. Tai tikrai duos daugiau naudos jūsų automobiliui. Visus šiuos produktus rasite „Inter Cars“ asortimente, patikrinkite jau dabar!

Dažnai užduodami klausimai (FAQ)


Kuo skiriasi 95 ir 98 markių benzinas?

Pagrindinis skirtumas – tai oktaninis skaičius, kitaip tariant, vertė, kuri apibrėžia degalų atsparumą smūginiam degimui, t. y. detonacijoms, staigiam degalų užsidegimui, kuris gali sukelti variklio pažeidimų. Kiti skirtumai turi gerokai mažesnę reikšmę.

Ar apsimoka pilti 98 markės benziną vietoj 95?

Jei gamintojas nerekomenduoja naudoti benzino su aukštesniu oktaniniu skaičiumi, degalų pakeitimas nieko neduos. Yra tik vienas skirtumas, kuris, be abejo, bus jaučiamas, jei jūsų automobilio bake atsidurs 98 markės benzinas, o ne standartinis (95), – tai kaina. „Orlen“ degalinės išlaiko 98 markės benzino kainą už litrą maždaug 3 centais aukštesnę.

Kada naudoti 98, o kada 95 markės benziną?

Daugumai vidaus degimo benzininių variklių Europoje rekomenduojama naudoti 95 markės benziną. Benzinui, kurio oktaninis skaičius yra 98, pritaikyti kai kurie sportiniai varikliai, ypač japonų gamintojų. Rekomenduojama benzino markė dažniausiai nurodoma prie degalų įpylimo angos.