Paskelbimo data: 2025-03-20

Ar galima montuoti skirtingas padangas ant priekinės ir galinės ašies?

Automobilio padangos susidėvi netolygiai. Dėl didesnės trinties ant varomosios ašies arba tos, į kurią 4WD automobiliuose perduodamas didesnis sukimo momentas, padangų tarnavimo laikas bus trumpesnis. Kai priekinės padangos susidėvi, o galinės padangos vis dar yra gana geros būklės, dažnai keičiama tik viena pora. Tokiu atveju, ar visada verta ieškoti identiško modelio, ar galite sumontuoti skirtingas padangas priekyje ir gale? Kaip tai gali paveikti vairavimą ir saugumą? Tai sužinosite perskaitę mūsų straipsnį.



Gamintojai kartais naudoja skirtingas dviejų automobilių ašių padangas. Tai visų pirma taikoma sportiniams automobiliams ir super automobiliams. Taip pat nesunku pastebėti, kad ant F1 automobilių priekinės ir galinės ašių galima rasti skirtingus padangų dydžius. Transporto priemonėse, kuriose didelė galia perduodama į galinę ašį, ši procedūra leidžia geriau perduoti sukimo momentą į kelią. Tačiau kasdien vairuojant, net ir galiniais ratais varomoje transporto priemonėje, tokio sprendimo naudoti nereikia. Gamintojai paprastai rekomenduoja montuoti vienodas padangas ant abiejų ašių.

Iš šio straipsnio sužinosite:

• Ar skirtingų padangų naudojimas yra legalus?

• Kaip skirtingos padangos ant ašių veikia saugumą?

• Ar skirtingos padangos ant ašių turi įtakos transporto priemonės mechanizmams?

• Kaip tinkamai naudoti skirtingas padangas ant ašių sportiniuose ir automobiliuose po tiuningo?

Skirtingos padangos ant ašių – ką apie tai sako įstatymai?

Lietuvos įstatymai nedraudžia montuoti skirtingų padangų ant dviejų ašių. Tai gera žinia. Tačiau kelių eismo taisyklės draudžia skirtingas tos pačios ašies padangas. Kartu įstatyme tiksliai apibrėžiama, ką reiškia tų pačių padangų sąvoka. Jos turėtų būti vienodos, atsižvelgiant į:

• dydis (profilio aukštis, plotis, ratlankio matmenys);

• protektoriaus raštas ir modelis;

• apkrovos ir greičio indeksai;

Išimtį sudaro siauras, vietą taupantis atsarginis ratas, kurį prireikus galima naudoti. Tačiau turėtumėte nepamiršti laikytis leistino greičio, kai naudojate "avarinį” atsarginį ratą, kuris visada yra pažymėtas ant jo ratlankio. Kitais atvejais dvi skirtingos tos pačios ašies padangos yra nepriimtinos.

Tačiau nėra jokių teisinių kliūčių montuoti skirtingas padangas ant dviejų ašių. Galite montuoti skirtingo dydžio padangas, net jei automobilis iš pradžių buvo varomas keturiomis vienodomis padangomis.

Skirtingos dviejų ašių padangos – ar tai saugu?

Automobilių važiuoklės projektuotojai atsižvelgia į pageidaujamą padangų dydį. Tai reiškia, kad jei gamintojas nerekomenduoja kitaip, visiems ratams turėtų būti naudojamos vienodo dydžio padangos. Priešingu atveju gali pasirodyti, kad transporto priemonės vairavimas bus blogesnis.

Tai gali turėti ir kitų pasekmių. Kaip pasakojo "Inter Cars" automobilių saugos sistemų specialistas:

Dėl skirtingų ašių padangų ne tik automobilis elgiasi netinkamai, bet ir gali pasireikšti ABS bei ESP sistemų veikimo sutrikimai. Abi šios sistemos naudoja ratų apsukų greičio jutiklius. Pakeistas padangos skersmuo turi įtakos šiam parametrui. Jei jis nukrypsta nuo programinėje įrangoje priimtų standartų, sistemos gali klaidingai reaguoti. Tokiu atveju ESP gali įsikišti, kai tai nėra būtina, arba nereaguoti, kai tam yra aiškus poreikis. Tai reiškia, kad automobilis su skirtingo dydžio padangomis, neatitinkančiomis gamintojo rekomendacijų, yra nesaugus.

Taip pat labai svarbu, kad ant abiejų ašių visada būtų sumontuotos padangos su vienodais apkrovos ir greičio indeksais. Taip pat nepriimtina naudoti skirtingų gumos mišinių padangas, pavyzdžiui, žiemines ir vasarines. Tuomet abiejų ašių padangos esamomis sąlygomis elgsis visiškai skirtingai. Automobilis taps nestabilus ir nenuspėjamas.

Ar galima montuoti skirtingo aukščio padangas ant dviejų automobilio ašių?

Jei dėl estetinių ar kitų priežasčių ant vienos iš ašių norite montuoti skirtingo profilio padangas, turėsite pasirinkti kitą ratlankio dydį. Žemesnio profilio atveju būsite priversti pirkti didesnį ratlankį ir atvirkščiai. Atminkite, kad montuojant skirtingo aukščio padangas ant to paties ratlankio kils problemų, pavyzdžiui, ABS ir ESP sistemų veikime. O tai yra labai nesaugu.

Kokį dydį pasirinkti, priklauso nuo konkretaus atvejo. Principas yra paprastas, perimetras turėtų likti nepakitęs. Tačiau jums nereikia to skaičiuoti. Kaip galbūt prisimenate, apskritimo formulė yra 2πR, kur vienintelis kintamasis yra R - apskritimo spindulys. Taigi, jei rato skersmuo (ir spindulys) išliks tas pats, jo perimetras tikrai bus identiškas gamyklinio sprendimo perimetrui.

Toks pakeitimas neturėtų daryti poveikio saugos sistemų veikimui. Tačiau sumontavus aukštesnes padangas, pakaba turės didesnį pasvyrimą ant šios ašies, o tai gali turėti neigiamos įtakos valdymui važiuojant didesniu greičiu. Žemesnio profilio atveju didesnis ratlankis savo ruožtu gali padidinti neamortizuojamos masės augimą. Tačiau pakabos šiuo atžvilgiu turi daug tolerancijos, todėl tai neturėtų sudaryti pastebimo poveikio vairavimui, ypač kai montuojate lengvojo lydinio ratlankius.





Skirtingos ašių padangos – įtaka transporto priemonės mechanizmams

Kitas aspektas, kuriam gali turėti įtakos skirtingų padangų montavimas ant dviejų ašių, yra automobilio patikimumas.

Netinkamas ABS ir ESP sistemų veikimas lems greitesnį stabdžių ir pačių padangų susidėvėjimą, taip pat gali padidinti apkrovas pavaros perdavimo komponentams. Kitoks padangų dydis, nei rekomenduoja gamintojas, yra pakabos geometrijos pakeitimas. Paprastai dėl to kai kurie važiuoklės komponentai neveiks optimaliai, todėl greičiau susidėvės.

Didesnės ar platesnės padangos taip pat paprastai padidins rato svorį. Tai taip pat neturės gero poveikio pakabos komponentų tarnavimo laikui. Didesnis padangų plotis padidina pasipriešinimą riedėjimui, o tai sukelia problemų transmisijoje (pusašiai, diferencialas, pagrindinė pavara). Tuo pačiu metu tai paveikia variklį, kuriam reikės generuoti daugiau galios, kad būtų įveikta trinties jėga.

Skirtingos dviejų 4×4 ašių padangos – ar tai priimtina?

Keturių ratų pavarai yra gana svarbu, jei abiejų ašių padangos yra skirtingos. Ypač aktyvioms sistemoms arba su automatiniu ašies prijungimu. Tokiose sistemose skirtingi padangų dydžiai ant ašių sukels, kad, kaip ir ABS ir ESP atveju, netinkamų jų veikimą. Pavara nebus perjungiama ir įjungiama tinkamai.

Net jei turite nuolatinę arba rankiniu būdu įjungiamą visų varančiųjų ratų pavarą, neturėtumėte naudoti skirtingų padangų. Tai turės įtakos pavaros mechanizmų perkaitimui, komponentų nusidėvėjimui ir automobilio valdymui. Diferencialai nėra pritaikyti netolygiam pasipriešinimui riedėjimui ar apsukų greičiui, todėl jie bus apkraunami kitaip, nei numatė gamintojas.

Skirtingos 4×4 pavaros ašių padangos nėra sprendimas, naudojamas net ir tokiuose pažangiuose konstrukcijose kaip ralio automobiliai, besivaržantys pasaulio čempionatuose. Visi 4 WRC ralio automobilių ratai turi vienodo dydžio padangas. Tas pats pasakytina ir apie bekelės padangas.





Tiuningas ir modifikacijos – kaip protingai sumontuoti skirtingas padangas ant dviejų ašių?

Jei esate tiuningo entuziastas ar automobilių sporto entuziastas, galbūt norėsite sumontuoti įvairių dydžių padangas, kad jūsų automobilis geriau važiuotų trasoje ar tiesiog atrodytų įdomiau. Kaip tai padaryti, kad nepakenktumėte sau ir transporto priemonės mechanizmams?

Tokį pakeitimą daug lengviau atlikti senesniuose automobiliuose, kuriuose nėra ESP ir dažnai net ABS. Tokiu atveju reikia tik patikrinti ir pakoreguoti pakabos geometriją.

Lenktynėms ar raliui skirtų transporto priemonių atveju prasminga keisti į skirtingo dydžio padangas tik RWD automobiliuose. Platesnės varomosios ašies padangos ir šiek tiek siauresnės vairuojamosios ašies padangos turėtų gerai įtakoti greitėjimą ir valdymą greituose posūkiuose.

Tokia modifikacija bus ypač naudinga, kai variklio galia taip pat yra padidinta, lyginant su originalu. Sportiniuose automobiliuose taip pat nesvarbu, kaip greitai susidėvi mechaniniai komponentai, todėl apkrovos čia nėra pagrindinė problema. Konstruojant automobilį sportui, taip pat verta investuoti į reguliuojamus ir sustiprintus pakabos elementus, kad galėtumėte lengvai pritaikyti jo nustatymą pagal savo poreikius.

Modernesni modeliai, aprūpinti aktyviomis saugos sistemomis, taip lengvai nepasiduoda šiai modifikacijai. Norėdami sumontuoti skirtingas padangas ant ašių, reikės pakeisti ESP ir ABS nustatymus. Kaip galite lengvai atspėti, tokie įsikišimai, atliekami neprofesionaliai, gali sukelti labai aukštą saugumo riziką.



Laimei, šiuolaikiniuose automobiliuose ši procedūra yra gana paprasta ir bet kuris mechanikas, turintis patirties kompiuterinėje diagnostikoje ar elektronikos derinime, gali ją atlikti. Pakeitimas atliekamas naudojant protokolą diagnostikos kompiuteryje, prijungtame prie OBD jungties.

Tačiau prieš nuspręsdami pakeisti ratus į skirtingų matmenų ratus, turite patikrinti, ar transporto priemonės programinė įranga leidžia nustatyti skirtingus abiejų ašių padangų dydžius. Daugelis sistemų leidžia keisti tik padangų komplekto matmenis. Tokiu atveju būtina sudėtinga ir brangi programinės įrangos modifikacija.

Pirkite padangas iš "Inter Cars"

Tinkamo dydžio padangų pirkimas nebus problema, jei pasinaudosite "Inter Cars" parduotuvių asortimentu. Jame rasite Jūsų automobiliui pritaikytas padangas. Taip bus lengva sukomplektuoti tokio paties dydžio padangas, net jei pakeisite tik dvi iš jų. Patikrinkite tai dabar!

Ar galima montuoti skirtingas padangas į priekį ir galą? Santrauka

Montuoti skirtingas padangas ant automobilio ašių paprastai nėra labai prasminga. Vienos iš serijinės gamybos automobilių ašių padangų dydžio, profilio ar pločio pokyčiai, skirti kasdieniam naudojimui, praktiškai niekada neturės teigiamo poveikio jo eksploatacinėms savybėms. Tačiau jis gali tapti pavojingas kelyje.

Abiejų ašių padangos gali skirtis pagal modelį arba protektoriaus raštą. Toks diferencijavimas neturėtų sukelti jokių problemų. Tai geras būdas sutaupyti šiek tiek pinigų. FWD automobiliuose priekiniai ratai yra vairuojami ir varomi. Taigi jie turi daug didesnes apkrovas. Norėdami išleisti mažiau pinigų, bet išlikti saugūs, galite įsigyti skirtingų modelių padangas abiem ašims. Priekyje montuojamos šiek tiek aukštesnės kokybės padangos, kurios užtikrins tinkamą sukibimą. Tada galinė ašis gali būti aprūpinta geros kokybės regeneruotomis padangomis arba pigesniais modeliais.

Dažnai užduodami klausimai (DUK)

Ar ant vienos ašies gali montuoti dvi skirtingas padangas?

Ne. Skirtingos vienos ašies padangos yra ne tik pavojingos, bet ir nepriimtinos pagal eismo taisykles. Išimtis sudaro tik vietą taupantis, siauras atsarginis ratas.

Ar ant abiejų ašių galima montuoti skirtingo aukščio padangas?

Toks pakeitimas galimas, jei išlaikomas tas pats ratų skersmuo. Tai reiškia, kad žemesnio profilio padanga turėtų būti montuojama ant didesnio ratlankio, o aukštesnio profilio padanga – ant mažesnio. Toks pakeitimas neturės įtakos saugos sistemų veikimui, tačiau gali šiek tiek paveikti tai, kaip elgsis automobilis.

Kada skirtingos padangos ant šių turi prasmę?

Šį sprendimą verta taikyti tik dviem atvejais:

• kai tai rekomenduoja gamintojas;

• didelės galios RWD automobiliuose, paruoštuose sportui arba tiuningui.