Automobilio apšvietimas: jo rūšys ir funkcijos
Kiekviena keliais važinėjanti transporto priemonė privalo turėti atitinkamą apšvietimą. Atskiros apšvietimo sistemos dalys važiuojant atlieka konkrečias funkcijas. Būtinybę įjungti ar perjungti automobilio šviesas nustato Lietuvoje bei visoje Europos Sąjungoje taikytini įstatymai. Kokios apšvietimo rūšys naudojamos automobilyje? Ką reiškia jame įsižiebiančios kontrolinės lemputės? Atsakymus į šiuos ir kitus klausimus rasite šiame straipsnyje.
Kiekvienas vairuotojas privalo tiksliai žinoti, kokios šviesos yra automobilyje, kuriuo jis važinėja, ir kaip jos naudojamos. Būtent jos užtikrina, kad tamsiuoju paros metu transporto priemonės vartotojas būtų matomas kelyje ir pats matytų kitas transporto priemones. Per ilgus metus technologijos, naudojamos transporto priemonių gamyboje, nuolat tobulėjo ir tai taip pat teigiamai paveikė automobilių apšvietimą. Dauguma šviesų jau persijungia automatiškai, kai yra tokia galimybė ar poreikis. Tačiau ne kiekvienas automobilis turi įdiegtus tokius sprendimus. Galų gale vairuotojas visada turėtų atsiminti, kaip tinkamai naudotis automobilio apšvietimu – taip, kad neapakintų kitų eismo dalyvių, bet tuo pačiu metu pasirūpintų savo matomumu.
Iš šio straipsnio sužinosite:
• kokios apšvietimo rūšys būna automobilyje,
• kaip veikia ir kam skirtos konkrečios šviesos,
• koks gali būti šviesų žymėjimas (piktogramos) automobilyje,
• ką reiškia šviesų kontrolinės lemputės.
Šviesų rūšys automobilyje: kokios jos yra ir kuo skiriasi?
Nepriklausomai nuo to, kokio tipo ar markės transporto priemonę turite, joje bus sumontuotos įvairių rūšių šviesos. Kiekvienos jų aprašymą rasite šiame straipsnyje. Atkreiptinas dėmesys, kad šiuo metu gamykloje sumontuoti diodai arba LED žibintai visuomet šviečia balta spalva. Šviesos atspalvis gali būti tiek šiltesnis, tiek šaltesnis – tai priklauso nuo pritaikyto sprendimo arba sumontuotų diodų.
Trumposios šviesos (baltos spalvos)
Trumpųjų šviesų žibintų funkcija – apšviesti kelią priešais automobilį. Jie turi šviesti kuo toliau, tačiau taip, kad neapakintų priešpriešiais važiuojančių vairuotojų. Šie žibintai dažnai sureguliuojami asimetriškai – kairysis žibintas privalo šviesti žemiau nei dešinysis. Toks sprendimas yra taikomas tam, kad dešinysis žibintas apšviestų dešinę kelio pusę ir kelkraštį, bet neapakintų kitų vairuotojų.
Šis šviesų tipas pirmauja kalbant apie funkcionalumą bei saugumo kelyje padidinimą. Dalyje Europos Sąjungos šalių teisės aktai reikalauja įjungti šias šviesas visuomet nuo sutemų iki aušros, net jei yra šviesu. Trumpųjų šviesų žibintai naudojami dienos metu ir naktį, jei lauke tvyro rūkas arba krituliai.
Dienos šviesos žibintai (baltos spalvos)
Dienos šviesos atlieka legalaus trumpųjų šviesų pakaitalo funkciją dieną. Jos buvo sukurtos norint sumažinti brangių trumpųjų šviesų žibintų elementų susidėvėjimą. Taip pat jos dažnai naudojamos automobilio išorei papuošti kaip apdailos elementai.
Ilgosios šviesos (baltos spalvos)
Jos yra vadinamos ilgosiomis, nes apšviečia labai ilgą kelio ruožą priešais transporto priemonę. Šios šviesos šviečia horizontaliai, o kartais net kiek į viršų. Jos naudojamos tik nuo sutemų iki aušros menkai apšviestuose keliuose arba keliuose, vedančiuose per miškus ar šalia jų.
Verta atminti, kad jei ilgosios šviesos bus įjungtos prasilenkimo su kitu automobiliu momentu, vairuotojas bus laikinai apakintas. Tai gali turėti pavojingų pasekmių, todėl tokiomis aplinkybėmis šias šviesas būtina išjungti – jos automatiškai persijungs į artimąsias, kurios nekelia tokio pavojaus.
Rūko žibintai (priekiniai – baltos arba gelsvos spalvos, galiniai – raudonos spalvos)
Rūko žibintų skaičius priklauso nuo to, kokios šviesos yra sumontuotos automobilyje. Kiekviena transporto priemonė, kuriai leidžiama dalyvauti kelių eisme, privalo turėti bent vieną galinį rūko žibintą. Pagal galiojančius įstatymus priekiniai rūko žibintai nėra privaloma įranga, tačiau dažnai jie būna labai pravartūs.
Jų užduotis – apšviesti kelią priešais transporto priemonę riboto matomumo ir kitokiomis nepalankiomis eismo sąlygomis, bet tai dar ne viskas. Svarbiausia, kad transporto priemonė būtų matoma kitiems vairuotojams, kai matomumas kelyje yra ribotas. Automobiliuose, kuriuose naudojama LED technologija, dažnai nebūtini atskiri priekiniai rūko žibintai, nes visa sistema yra integruota viename žibinte.
Posūkių žibintai (Europoje – geltonos spalvos)
Kaip sako pats pavadinimas, jų funkcija – rodyti važiavimo kryptį prieš numatomą manevrą. Jie gali signalizuoti eismo juostos keitimą, važiavimo krypties keitimą arba inicijuoti lenkimo manevrą. Jie perduoda kitiems eismo dalyviams informaciją apie tai, kokį manevrą ketinate atlikti. Posūkių žibintai būna sumontuoti poromis transporto priemonės priekyje, šonuose ir gale. Jie turi būti matomi iš kiekvienos pusės.
Užbaigus manevrą būtina nedelsiant posūkio signalą išjungti, kad nebūtų siunčiama klaidinga informacija kitiems eismo dalyviams. Verta pabrėžti, kad neteisingas šių žibintų naudojimas dažnai tampa avarijų ir kitų eismo įvykių keliuose priežastimi.
Stabdymo šviesos (raudonos spalvos)
Jų vienintelė funkcija – signalizuoti apie transporto priemonės stabdymą. Jos yra priklausomos nuo pagrindinių stabdžių pedalo ir įsijungia automatiškai vos paspaudus pedalą. Šios šviesos montuojamos tik transporto priemonės gale. Gali būti montuojamos dvigubos STOP šviesos – su papildomu, trečiu, žibintu virš galinio lango, buferyje arba galiniame aptake.
Gabaritų žibintai (baltos spalvos)
Gabaritų žibintai transporto priemonę apšviečia iš priekio ir galo, kai automobilis stovi aikštelėje arba kelkraštyje. Jie naudojami esant nepakankamam matomumui kelyje. Jei avarinės šviesos yra pažeistos arba jų nėra automobilių įrangoje, kaip pakaitalą galima naudoti gabaritų žibintus.
Avarinės šviesos (geltonos spalvos)
Jų paskirtis – įspėti kitus eismo dalyvius apie pavojingas situacijas, pavyzdžiui, eismo įvykį arba netikėtą spūstį greitkelyje. Jos naudojamos pirmiausia avarinio sustojimo metu, kai automobiliui kas nors nutinka arba kai tenka sustoti padėti kitam eismo dalyviui. Įjungus avarines šviesas pradeda mirksėti visi 6 posūkių žibintai. Jei jūsų automobilyje nėra šios rūšies apšvietimo, vietoj jo kaip pakaitalą galite naudoti gabaritų žibintus.
Svarbu tai, kad jų negalima naudoti sustojus tam neskirtose vietose be pateisinamosios priežasties. Deja, tuo labai dažnai piktnaudžiaujama, ypač didmiesčiuose.
Atšvaitai (priekiniai – baltos, šoniniai – geltonos , galiniai – raudonos spalvos)
Jie yra mažiausiai svarbūs, jai kalbame apie automobilių šviesų rūšis. Atšvaitų funkcijų aprašymas yra paprastas ir trumpas. Jų užduotis – atspindėti kitų automobilių šviesas. Tai yra taikoma tam, kad tamsiuoju paros metu transporto priemonė būtų gerai matoma kitiems eismo dalyviams. Atšvaitai išdėstomi automobilio priekyje, šonuose ir gale. Naktį jie turi būti matomi ne mažiau nei 150 metrų atstumu, kai jūsų automobilį apšviečia kitos transporto priemonės tolimosios šviesos. Jie šviečia tik atspindėta šviesa.
Žymėjimas ir šviesų piktogramos automobilyje
Tam, kad tinkamai būtų galima naudoti įvairių rūšių automobilio šviesas, nepakanka tik mokėti išvardyti, kokių rūšių jos būna ir kam naudojamos. Automobilyje atskirų rūšių šviesos nėra aprašytos žodžiais – kiekviena jų turi konkretų grafinį žymėjimą. Todėl labai svarbu susipažinti ir su šiais simboliais, net prieš trumpiausią kelionę nepalankiais orais. Pakanka to, kad kelią apgaubtų rūkas, ir nežinant, kaip įjungti rūko žibintus, jūsų kelionė gali tapti nesaugi.
Šviesų simboliai automobiliuose yra labai paprasti, be to, jų nėra daug. Kiekvieno jų reikšmę suprasti tinkamai padės šis detalus aprašymas:
• trumposios šviesos – žalio žibinto, kurio spinduliai nukreipti į apačią, piktograma;
• ilgosios šviesos – mėlyno žibinto, kurio spinduliai šviečia horizontaliai, piktograma;
• dienos šviesos – kaip ir trumposios, žymimos žaliu žibintu, tačiau šiuo atveju jo skleidžiama šviesa pavaizduota įvairių dydžių išsklaidytais žaliais taškais;
• posūkiai – jų simbolis yra dvi žalios spalvos rodyklės, nukreiptos priešingomis kryptimis;
• avarinės šviesos – joms skirtas dvigubas raudonas trikampis prietaisų skydelyje ir kartu mirksinčios posūkių rodyklės;
• galiniai rūko žibintai – juos simbolizuojančioje piktogramoje pavaizduotas oranžinis žibintas su horizontaliai nukreiptais spinduliais, perbrauktais vertikalia banguota linija;
• priekiniai rūko žibintai – juos taip pat žymi oranžinė žibinto piktograma, bet jo spinduliai nukreipti į apačią ir perbraukti vertikalia banguota linija;
• gabaritų žibintai – jie žymimi dviem žaliais priešingų krypčių žibintais, o jų spinduliai nukreipti į šonus.
Asmenims, kurie tik ruošiasi gauti vairuotojo pažymėjimą, šie ženklai gali atrodyti sunkiai įsimenami, tačiau praktiškai juos lengva intuityviai susieti su tuo, ką jie reiškia. Svarbu tai, kad šios piktogramos yra vienodos visoje Europoje, ir ne tik. Šis sprendimas leidžia be abejonių išsinuomoti automobilį ir keliauti beveik bet kuriame pasaulio kampelyje.
Automobilių apšvietimo sistemos dalys „Inter Cars“ asortimente
Svarbu nepamiršti, kad net geriausi automobilio žibintai gali būti pažeisti, o kartais juose tiesiog perdega lemputė. Visas dalis, reikalingas jų remontui, rasite „Inter Cars“ e. parduotuvėje. Turime ne tik patikrintų gamintojų sukomplektuotų žibintų, bet ir atskirų komponentų, saugiklių bei laidų, kurių gali prireikti apšvietimo sistemos remontui. Interneto svetainėje taip pat rasite didelį lempučių, pagerinančių matomumą kelyje, pasirinkimą, taip pat modifikuotų (retrofit) lempučių, kurios labai padidina komfortą važinėjant senesniais ar jaunąja klasika (youngtimer) vadinamais automobiliais.
Apšvietimo sistemų raida ir šiandiena
Pirmieji žibintai, naudojami automobiliuose, atlikdavo jo paženklinimo funkcijas ir visiškai nebuvo skirti keliui priešais jį apšviesti. Dabartinių žibintų pirmtakas atsirado tik 1913 metais ir skleisdavo labai silpną šviesą. Nuo to laiko labai daug kas pasikeitė, apšvietimo technologija gerokai ištobulėjo, o visi naujausi išradimai greitai diegiami automobilių pramonėje.
Nuo pirmojo automobilio žibinto inžinieriai padarė didžiulę pažangą. Šiuo metų automobilių žibintų funkcija – labiau ne transporto priemonių ženklinimas, o saugumo padidinimas. Pirmasis lūžis apšvietimo sistemų raidoje buvo halogenų išradimas. Po to atsirado ksenonai, kurie ilgam laikui visiškai pralenkė klasikines kaitrines lemputes dėl spalvos, ryškumo ir jų skleidžiamo šviesos srauto ilgo.
„Šiuo metu plėtojama LED žibintų technologija, kuri yra kitas šios srities etapas. Nauji automobiliai automatiškai ne tik perjungia ilgąsias šviesas į trumpąsias – jie taip pat gali „iškirpti“ šviesos kišenes ant kitų transporto priemonių ir apšviesti kliūtis bei pėsčiuosius kelkraščiuose be vairuotojo įsikišimo“, – aiškina ekspertas iš „Inter Cars“.
Visa tai labai pagerino saugumą keliaujant tamsiuoju paros metu, ir ne tik. Tikimasi, kad netrukus bus pasiektas dar vienas apšvietimo sistemų raidos etapas, nors dabartinė automobilių apšvietimo situacija yra visiškai patenkinama, o naujausi sprendimai masiškai taikomi serijinėje gamyboje.
FAQ
Kokias šviesų rūšis turime automobilyje?
Transporto priemonėse galime išskirti šias šviesas: trumpąsias, ilgąsias, dienos, gabaritų, stabdžių, rūko, avarines, atšvaitus bei posūkių.
Kurių šviesų eksploatacija yra pigiausia?
Pigiausias yra paprasčiausias sprendimas, tai yra klasikinis žibintas su keičiamomis lemputėmis. Rinkdamiesi šviesos šaltinius, atkreipkite dėmesį į tai, kad ksenono lemputės yra brangesnės, o LED žibintai turi būti keičiami visi ir tai gerokai padidina kainą. Tačiau būtina pridurti, kad ksenonai ir LED naudojami ilgiau nei klasikinės lemputės.
Ar Lietuvoje būtina važinėti nuolat įjungus trumpąsias šviesas, netgi dieną?
Taip, tai vairuotojų prievolė – teisės aktai daro išimtį tik toms transporto priemonėms, kuriose yra įrengti dienos šviesos žibintai.