Automobilio tepalai ir skysčiai: išsamus vadovas kiekvienam vairuotojui
Transporto priemonės techninė priežiūra apima ne tik reguliarų degalų papildymą. Automobilio tepalai ir skysčiai yra labai svarbūs jūsų transporto priemonės būklei ir veikimui. Jie tepa, aušina, valo ir apsaugo įvairius komponentus, užtikrindami, kad jūsų automobilis veiktų sklandžiai ir efektyviai.
Todėl išsamiai apžvelgsime įvairius automobiliuose naudojamus tepalus ir skysčius, jų paskirtį, rekomenduojamus jų keitimo intervalus, savarankiškos techninės priežiūros galimybes, aplaidumo pasekmes ir patarimus, kaip pasirinkti tinkamus produktus.
Automobilio tepalų ir skysčių tipai
Automobilių tepalai ir skysčiai skiriasi, todėl labai svarbu žinoti apie kiekvieną iš jų.
Variklio alyva
• Paskirtis: Variklio alyva sutepa variklio viduje esančias judančias dalis, sumažina trintį, išsklaido šilumą ir, sulaikydama teršalus, padeda išlaikyti variklį švarų.
• Kada keisti: Dauguma gamintojų rekomenduoja keisti variklio alyvą kas 8 000-12 000 kilometrų, tačiau tai gali skirtis priklausomai nuo alyvos tipo (įprastinė, sintetinio mišinio ar visiškai sintetinė) ir važiavimo sąlygų.
• Savarankiškai ar profesionaliai: Jei turite tinkamų įrankių ir žinių, variklio alyvą galima keisti savarankiškai. Tačiau daugelis vairuotojų renkasi profesionalias paslaugas dėl patogumo ir tinkamo panaudotos alyvos utilizavimo.
Pavarų dėžės alyva
• Paskirtis: Transmisijos alyva sutepa ir aušina pavarų dėžę, taip pat padeda perduoti galią iš variklio į ratus.
• Kada keisti: Automatinių pavarų dėžių alyvą reikia keisti kas 50 000-100 000 kilometrų. Mechaninėms transmisijoms gali būti taikomi kitokie intervalai, dažnai apie 50 000 kilometrų.
• Savarankiškai ar profesionaliai: Nors kai kurie vairuotojai gali patys pasikeisti transmisijos alyvą, dažnai rekomenduojama, kad šį darbą atliktų profesionalas, nes jis yra sudėtingas ir gali būti padaryta klaidų.
Stabdžių skystis
• Paskirtis: Stabdžių skystis jėgą paverčia slėgiu, sustiprindamas stabdžių pedalą spaudžiančią jėgą, kuria siekiama sustabdyti transporto priemonę.
• Kada keisti: Paprastai stabdžių skystį reikėtų keisti kas dvejus metus arba 50 000 kilometrų, nes laikui bėgant jis sugeria drėgmę, o tai gali sumažinti stabdymo efektyvumą.
• Savarankiškai ar profesionaliai: Stabdžių skystį galima pakeisti savarankiškai, tačiau tam reikia didelio tikslumo ir kartu išleisti orą iš stabdžių sistemos, kad būtų pašalinti oro burbuliukai. Daugelis vairuotojų renkasi profesionalų siūlomas paslaugas.
Aušinimo skystis (antifrizas)
• Paskirtis: Aušinimo skystis reguliuoja variklio temperatūrą, neleisdamas jam perkaisti vasarą ir užšalti žiemą.
• Kada keisti: Aušinimo skystį reikėtų keisti kas 50 000-80 000 kilometrų arba kas 2-5 metus, priklausomai nuo transporto priemonės ir aušinimo skysčio tipo.
• Savarankiškai ar profesionaliai: Aušinimo skystį galima keisti namuose, tačiau reikia tinkamai utilizuoti seną aušinimo skystį ir užtikrinti, kad sistemoje nebūtų oro kišenių. Dažnai vairuotojai nusprendžia kreiptis į profesionalius automobilių mechanikus.
Vairo stiprintuvo skystis
• Paskirtis: Vairo stiprintuvo skystis užtikrina sklandų vairo stiprintuvo sistemos veikimą, todėl tampa lengviau sukti vairą.
• Kada keisti: Vairo stiprintuvo skystį reikėtų reguliariai tikrinti ir keisti kas 50 000-100 000 kilometrų arba kaip nurodyta savininko vadove.
• Savarankiškai ar profesionaliai: Dažnai šį skystį galima pakeisti savarankiškai, tačiau kai kurioms sistemoms gali prireikti specialių įrankių ar procedūrų, todėl profesionalus aptarnavimas yra tinkamas pasirinkimas.
Diferencialinis skystis
• Paskirtis: Diferencialo skysčiu tepami diferencialo krumpliaračiai, kurie yra atsakingi už galios perdavimą ratams ir leidžia jiems suktis skirtingais greičiais.
• Kada keisti: Diferencialo skystį reikėtų keisti kas 50 000-100 000 kilometrų, priklausomai nuo transporto priemonės ir važiavimo sąlygų.
• Savarankiškai ar profesionaliai: Diferencialo skystį galima keisti savarankiškai, turint tinkamus įrankius, tačiau tai gali sukelti didelę netvarką bei būtinybę tinkamai pašalinti seną skystį.
Priekinio stiklo plovimo skystis
• Paskirtis: Priekinio stiklo plovimo skystis padeda valyti priekinį stiklą, užtikrindamas aiškų matomumą.
• Kada keisti: Šį skystį reikėtų papildyti pagal poreikį, ypač žiemą arba lietinguoju metų laiku.
• Savarankiškai ar profesionaliai: Tai paprasta užduotis, kurią galima lengvai atlikti savarankiškai.
Laiku nepakeistų tepalų ir skysčių pasekmės
Laiku nekeičiant automobilio tepalų ir skysčių, gali kilti daugybė problemų.
Variklio pažeidimai
Sena variklio alyva laikui bėgant suyra ir praranda savo tepimo savybes, kurios yra labai svarbios mažinant trintį tarp judančių variklio dalių. Be tinkamo tepimo šios sudedamosios dalys gali trintis viena į kitą, dėl to padidėja jų nusidėvėjimas. Dėl šios trinties susidaro per didelė šiluma, todėl variklis perkaista.
Nuolat dirbant su pablogėjusia alyva, gali būti padaryta didelė žala, pavyzdžiui, iškraipyti variklio komponentai, išsiveržti galvutės tarpikliai ir net visiškai sugesti variklis. Be to, sena alyva gali būti užteršta nešvarumais, metalo dalelėmis ir kitomis šiukšlėmis, kurios dar labiau didina susidėvėjimą ir gali užkimšti gyvybiškai svarbius variklio kanalus.
Transmisijos problemos
Transmisijos alyva yra būtina sklandžiam automobilio transmisijos veikimui. Laikui bėgant ši alyva gali suirti ir užsiteršti dalelėmis iš pačios transmisijos. Susidėvėjusi transmisijos alyva praranda gebėjimą veiksmingai tepti ir aušinti transmisijos komponentus. Tai gali lemti netolygų pavarų perjungimą, pavarų slydimą arba sunkumus įjungiant pavaras.
Nepakeitus alyvos, transmisija gali perkaisti, todėl gali būti padaryta didelė žala, pavyzdžiui, sudegti sankabos arba deformuotis metaliniai komponentai. Galiausiai, nekreipiant dėmesio į transmisijos alyvos keitimą, gali įvykti transmisijos gedimas, kuris yra vienas brangiausių automobilio remonto darbų.
Stabdžių gedimas
Stabdžių skystis yra higroskopiškas, t. y. laikui bėgant jis sugeria drėgmę iš oro. Dėl šios taršos sumažėja stabdžių skysčio virimo temperatūra, todėl stabdant susidaręs karštis gali jį išgarinti ir dėl to stabdžiai praranda savo efektyvumą arba sugenda. Užterštas stabdžių skystis taip pat gali sukelti stabdžių sistemos koroziją ir paveikti tokius komponentus kaip stabdžių vamzdynai, suportai ir pagrindinis cilindras.
Sumažėjęs stabdymo efektyvumas ir pailgėjęs stabdymo kelias gali būti pavojingas, ypač avarinėse situacijose, ir gali sukelti rimtą avariją. Kraštutiniais atvejais stabdžiai gali visiškai sugesti ir kelti didelį pavojų saugumui.
Perkaitimas
Aušinimo skystis, arba antifrizas, atlieka svarbų vaidmenį reguliuojant variklio temperatūrą: sugeria šilumą ir išsklaido ją per radiatorių. Laikui bėgant aušinimo skystis gali suirti ir tapti rūgštus, todėl praranda gebėjimą apsaugoti nuo korozijos ir tinkamai perduoti šilumą. Dėl pasenusio aušinimo skysčio aušinimo sistemoje gali kauptis rūdys ir apnašos, trukdančios aušinimo skysčio tekėjimui ir mažinančios sistemos efektyvumą.
Nepakeitus aušinimo skysčio, variklis gali perkaisti, o tai gali sukelti rimtų pažeidimų, pavyzdžiui, įtrūkti variklio blokas, deformuotis cilindrų galvutės arba sprogti galvutės tarpiklis. Tokie remonto darbai dažnai labai brangiai kainuoja ir atima daug laiko.
Vairavimo problemos
Vairo stiprintuvo skystis yra būtinas sklandžiam vairo stiprintuvo sistemos veikimui, užtikrinant hidraulinį slėgį, reikalingą vairui pasukti. Laikui bėgant vairo stiprintuvo skystis gali būti užterštas metalo dalelėmis ir kitomis sistemos šiukšlėmis, todėl sumažėja jo veiksmingumas.
Dėl pablogėjusio skysčio vairo stiprintuvo valdymas gali būti standus arba kelti triukšmą, todėl gali būti sunku valdyti transporto priemonę. Sunkiais atvejais dėl užteršto skysčio gali sugesti vairo stiprintuvo siurblys, todėl vairo stiprintuvo pagalba gali visiškai nutrūkti. Dėl to vairuoti gali būti labai sunku, ypač važiuojant nedideliu greičiu, todėl padidėja eismo įvykių rizika.
Diferencialinis nusidėvėjimas
Diferencialas yra atsakingas už tai, kad automobilio ratai suktųsi skirtingu greičiu, o tai yra labai svarbu sklandžiam posūkiui. Diferencialo skystis sutepa diferencialo krumpliaračius, sumažindamas trintį ir šilumą.
Tinkamai netepant, šie krumpliaračiai dėl padidėjusios trinties ir karščio gali susidėvėti anksčiau laiko. Laikui bėgant, dėl užteršto ar susilpnėjusio diferencialo skysčio gali sugesti pavara, dėl to gali kilti garsus triukšmas, vibracija ar net dingti ratų galia. Sugedusio diferencialo remontas arba keitimas gali būti brangus, be to, jam dažnai reikia specialių įrankių ir žinių.
Blogas matomumas
Priekinio stiklo plovimo skystis yra labai svarbus, kad priekinis stiklas būtų skaidrus, ypač esant nepalankioms oro sąlygoms arba kai ant stiklo susikaupia purvo ir šiukšlių. Pritrūkus langų plovimo skysčio, galite negalėti nuvalyti priekinio stiklo, todėl labai pablogės matomumas. Tai gali būti ypač pavojinga lyjant lietui, sningant arba važiuojant purvinais ar dulkėtais keliais.
Prastas matomumas padidina eismo įvykių tikimybę, nes pablogėja jūsų gebėjimas pastebėti kitas transporto priemones, pėsčiuosius ir kelyje esančius pavojus. Užtikrinti, kad visada turėtumėte pakankamai plovimo skysčio, yra paprastas, bet labai svarbus transporto priemonės techninės priežiūros aspektas.
Savarankiška ir profesionali techninė priežiūra
Kai jau susipažinote su pagrindiniais tepalais ir skysčiais bei jų reguliaraus keitimo svarba, atėjo metas išsiaiškinti, kokiu būdu geriausia juos keisti – savarankiškai ar profesionaliai.
Savarankiškas keitimas
Privalumai:
• Sutaupomos lėšos: Atliekant tepalų ir skysčių keitimą savarankiškai galima sutaupyti daugiau lėšų.
• Patogumas: Tepalus ir skysčius galite keisti jums patogiausiu metu.
• Mokymosi patirtis: Tai gali būti naudingas būdas daugiau sužinoti apie savo transporto priemonę.
Trūkumai:
• Įrankiai ir įranga: Reikia tinkamų įrankių ir tinkamos darbo vietos.
• Žinios ir įgūdžiai: Neteisingai pakeitus tepalus ir skysčius galima padaryti daugiau žalos nei naudos.
• Šalinimas: Panaudotus tepalus ir skysčius reikia tinkamai pašalinti laikantis vietos taisyklių.
Profesionalus keitimas
Privalumai:
• Patirtis: Profesionalai turi žinių ir patirties, kad tinkamai atliktų tepalų ir skysčių keitimą.
• Įrankiai ir įranga: Autoservisai turi specializuotus įrankius ir įrangą, reikalingą efektyviam aptarnavimui.
• Patogumas: Sutaupoma laiko ir pastangų, be to, užtikrinamas tinkamas panaudotų tepalų ir skysčių šalinimas.
Trūkumai:
• Išlaidos: Profesionalų paslaugos yra brangesnės nei savarankiškas tepalų ir skysčių keitimas.
• Planavimas: Reikia numatyti konkretų autoservisui palankų laiką ir neretais atvejais luktelėti vietoje, kol darbas bus pabaigtas.
Tinkamų tepalų ir skysčių pasirinkimas
Rinkdamiesi automobiliui skirtus tepalus ir skysčius, atsižvelkite į šiuos veiksnius:
Gamintojo rekomendacijas
Rekomenduojamų tepalų ir skysčių tipų bei specifikacijų visada ieškokite savo automobilio savininko vadove. Naudodami gamintojo specifikacijas atitinkančius arba viršijančius produktus, užtikrinkite optimalų veikimą ir ilgaamžiškumą.
Alyvos tipas ir klampumas
Variklio alyvai pasirinkite tinkamą tipą (įprastinę, sintetinio mišinio arba visiškai sintetinę) ir klampumo klasę (pvz., 5W-30, 10W-40), kaip rekomenduoja gamintojas. Sintetinės alyvos paprastai pasižymi geresnėmis eksploatacinėmis savybėmis ir apsauga, ypač esant ekstremalioms temperatūroms.
Kokybė ir standartai
Ieškokite tepalų ir skysčių, atitinkančių pramonės standartus ir sertifikatus, pavyzdžiui, ACEA (Europos automobilių gamintojų asociacijos) įvertinimus. Aukštos kokybės produktai užtikrina geresnę apsaugą ir našumą.
Važiavimo sąlygos
Rinkdamiesi skysčius atsižvelkite į važiavimo sąlygas. Pavyzdžiui, jei dažnai važinėjate ekstremaliomis temperatūromis arba velkate sunkius krovinius, gali prireikti geresnių eksploatacinių savybių turinčių skysčių.
Prekės ženklo reputacija
Rinkitės patikimų prekių ženklų, garsėjančių kokybe ir patikimumu, gaminius. Gerai žinomi prekių ženklai investuoja į mokslinius tyrimus ir plėtrą, kad sukurtų aukščiausios kokybės produktus, atitinkančius griežtus standartus.
Tinkamas tepalų ir skysčių keitimas – būtinas kiekvienam automobiliui
Tinkama automobilio tepalų ir skysčių priežiūra yra labai svarbi jūsų automobilio būklei ir ilgaamžiškumui. Žinodami šių skysčių tipus, paskirtį ir techninės priežiūros intervalus, galėsite užtikrinti, kad jūsų automobilis veiktų sklandžiai ir efektyviai.
Nesvarbu, ar nuspręsite atlikti techninę priežiūrą savarankiškai, ar pasikliausite profesionalų teikiamomis paslaugomis, reguliari patikra ir savalaikis keitimas yra labai svarbūs norint išvengti brangiai kainuojančio remonto ir užtikrinti saugų vairavimą.
Rūpindamiesi savo automobilio tepalais ir skysčiais, galėsite džiaugtis patikima ir gerai veikiančia transporto priemone daugelį metų.