Paskelbimo data: 2025-01-06

Generatoriaus įtampos reguliatoriaus gedimo požymiai

Kad automobiliui su vidaus degimo varikliu yra būtina elektros energija, niekam nereikia įrodinėti. Tikriausiai daug kam ne kartą teko stebėti arba pačiam atsidurti situacijoje, kai po nakties garaže automobilis nenori užsivesti. Prie to dar pridėjus niūrų žiemos peizažą būtų scenarijus siaubo filmui vairuotojams. Tokioje situacijoje pirmiausia įtarimas krinta akumuliatoriui – kad jis išsikrovė. Tačiau ar tai tikrai jo kaltė? Juk už automobilio akumuliatoriaus įkrovimą yra atsakingas generatorius.

Būtent tokios situacijos parodo svarbų aspektą, susijusį su automobilio eksploatacija, – tai, kad vairuotojas turi rūpintis ne tik akumuliatoriaus, bet ir generatoriaus bei jo įrangos būkle. Kokie dažniausi akumuliatorių įkrovimo sistemų sutrikimų požymiai? Šiame straipsnyje daugiausia dėmesio skirsime generatoriaus įtampos reguliatoriaus pažeidimams.

Tačiau prieš tai norėtume jus supažindinti su automobilio elektros sistemos veikimu. Žinoma, sąmoningai gerokai supaprastinsime visą aprašymą, bet norime parodyti pagrindines akumuliatoriaus ir generatoriaus tarpusavio sąsajas – tai padės atskleisti įtampos reguliatoriaus svarbą. Paprasčiausiai tariant, automobiliui važiuojant generatorius yra atsakingas už akumuliatoriaus krovimą. Generatorius varomas automobilio variklio diržine pavara ir generuoja kintamąją srovę, kuri diodais keičiama į pastoviosios įtampos nuolatinę srovę. Po to ši nuolatinė srovė stabilizuojama ir perduodama į akumuliatorių. Būtent čia savo darbą pradeda įtampos reguliatorius, kuris reguliuoja į akumuliatorių perduodamos srovės įtampą. Kai akumuliatoriaus baterijų įkrovimo lygis yra žemas, reguliatorius padidina įkrovimo įtampos dydį, o kai akumuliatorius yra visiškai įkrautas, įtampa mažinama, kad akumuliatorius neperkaistų ir nebūtų pažeistas. Kas nutiks, jei įtampos reguliatorius veiks netinkamai?

Iš šio straipsnio sužinosite:

• kas tai yra įtampos reguliatorius;

• kokie yra generatoriaus įtampos reguliatoriaus pažeidimo požymiai;

• kaip atpažinti, kad įtampos reguliatorius yra užlietas;

• kiek kainuoja pakeisti įtampos reguliatorių.

Įtampos reguliatorius: kas tai yra?


Aprašydami, kaip atrodo akumuliatoriaus sąveika su generatoriumi, trumpai paaiškinome paties reguliatoriaus funkciją. Bet dabar gerokai išsamiau išsiaiškinsime, kas tai yra reguliatorius. Taigi įtampos reguliatorius – tai automobilio akumuliatoriaus įkrovimo sistemos dalis, atsakinga už generatoriaus gaminamos srovės įtampos stabilizavimą. Ši užduotis yra svarbi dėl dviejų priežasčių. Visų pirma, įtampa važiuojant kinta, ir gana diametraliai – labiausiai ją veikia variklio sūkių kaita. Antra, akumuliatoriaus energija gali būti papildoma tik konkrečiu saugiu įtampos diapazonu – dažniausiai turima galvoje apie 14 V (+/– 0,5 V). Galutinė jos vertė yra apibrėžta konkrečios transporto priemonės naudojimo ir priežiūros instrukcijoje.

Vairuotojo požiūriu, akumuliatoriaus saugaus įkrovimo sąvoka yra labai svarbi. Jei įtampa bus per žema, akumuliatorius bus linkęs išsikrauti, o per aukšta įkrovimo įtampa gali nepataisomai pažeisti akumuliatorių. Kaip veikia generatoriaus įtampos reguliatorius? Nuolatinis įtampos lygis palaikomas gana paprastu būdu: tai daroma įjungiant ir išjungiant generatoriaus žadinimo apvijas. Grandinė tinkamai veikti gali tik tuomet, kai įtampa yra pastovi esant tiek žemiems, tiek aukštiems variklio sūkiams.



Pažeistas generatoriaus įtampos reguliatorius: gedimo požymiai


Įkrovimo sistema, kaip ir visos kitos transporto priemonės sistemos, natūraliai susidėvi eksploatacijos metu. Tai reiškia, kad laikui bėgant ir įtampos reguliatorius susidėvės. Jo gedimo požymius mechanikas gali aptikti gana lengvai, nes jie yra gana būdingi. Pavyzdžiui, tai, kad generatoriaus įtampos reguliatorius veikia netinkamai, rodo situacija, kurioje paleidus variklį prietaisų skydelyje užsidega kontrolinė lemputė, signalizuojanti įkrovimo sistemos gedimą. Bet ši lemputė degs labai silpnai – lygiai taip pat, kaip tuo atveju, kai ją pasiekia per mažai srovės.

Be to, įtampos reguliatorių gali prireikti keisti situacijoje, kai važiuojant arba automobiliui stovint jo salone pasklinda vandenilio sulfido kvapas. Specifinis kvapas byloja apie tai, kad išėjimo įtampa nėra reguliuojama, dėl to akumuliatorius yra perkraunamas ir iš jo garuoja elektrolitas. Remonto prireiks ir tokiu atveju, kai generatorius neįkrauna akumuliatoriaus. Krovimo stoka gali pasireikšti tiek nuolat, tiek varikliui veikiant aukštais sūkiais.

Pažeisto įtampos reguliatoriaus požymiai leidžia daryti vieną išvadą – greitai automobiliui iškils rimtų problemų su srovės tiekimu, dėl to bus sunku paleisti variklį ir bus apribotos važiavimo galimybės. Dėl ko atsiranda šis pažeidimas? Kartais tai įvyksta dėl montavimo klaidų, padarytų dar gamykloje. Tai gali būti netinkamai prijungti laidai, todėl vos tik paleidus variklį įvyksta staigus trumpasis jungimas ir pažeidžia ne tik generatoriaus reguliatorių, bet ir lygintuvo diodus, tiesiogiai atsakingus už akumuliatoriaus krovimą.

Įtampos reguliatoriaus užliejimas: kas tai rodo?


Akumuliatoriaus įkrovimo reguliatorius taip pat gali būti užlietas. Tai gali įvykti, jei į elektros grandinę pateks vandens, pavyzdžiui, kritulių, arba eksploatacinių skysčių, pavyzdžiui, variklio alyvos. Šiuo atveju
prireiks pakeisti grandinę. Kad remontas būtų šimtu procentu efektyvus, mechanikas tuo pačiu metu privalo rasti nesandarumą ir pašalinti prasisunkimo šaltinį. Nepašalinus to gedimas vėl pasikartos ir tolesnis įkrovimo sistemos veikimas bus labai abejotinas.

Kaip patikrinti, ar generatoriaus įtampos reguliatorių būtina keisti?


Norėdami išsiaiškinti, ar būtina keisti įtampos reguliatorių, turite paleisti variklį ir turėti universalų testerį. Juo patikrinsite, ar tarp generatoriaus ir įtampos reguliatoriaus teka srovė. Be to, būtinai turite patikrinti, ar įtampos reguliatoriaus išėjime yra tinkama įtampa. Žinoma, jei neturite tokių testų patirties, paprašykite tai padaryti savo mechaniko.

Diagnozavus įtampos reguliatoriaus gedimą, turėsite nusipirkti naują jūsų automobilio modeliui ir varikliui tinkančią dalį, o po to susitarti autoservise dėl jos pakeitimo. Reguliatoriaus keitimo darbai nėra sudėtingi: jo korpusas tvirtinamas dviem arba trimis varžtais. Tačiau naujos dalies montavimas reikalauja laiko: procedūrai atlikti būtina demontuoti generatorių, o tam reikia nuimti jo pavaros diržą, po to išardyti generatoriaus korpusą ir išmontuoti įtampos reguliatorių. Šame etape svarbiausia tinkamai sujungti naują grandinę taip, kad po variklio paleidimo ji nesudegtų.



Kiek kainuoja pakeisti įtampos reguliatorių?


Automobilių akumuliatorių įkrovimo įtampos reguliatorių kainos yra labai skirtingos. Už „Magneti Marelli“ pagamintą įrenginį, skirtą senesnių „Fiat“ automobilių modeliams, sumokėsite apie 5 eurus. Brangiausios grandinės, sukonstruotos naujų tipų varikliams, automobilių dalių parduotuvėse gali kainuoti net daugiau nei 150 eurų.

Kiek kainuoja įtampos reguliatoriaus montavimas?


Įtampos reguliatoriaus keitimą mechanikas gali įkainoti apie 35 eurus. Galutinė kaina daugiausia priklauso nuo autoserviso, kuriame atliekamas remontas.

Pasirūpinkite akumuliatoriaus įtampa


Pasijusti be energijos nepatinka nė vienam iš mūsų… Jūsų automobiliui energijos stoka – taip pat ne į sveikatą. Rytą sėsdami į automobilį tikitės, kad jis bus pasirengęs kelionei, ir paskutinis dalykas, apie kurį galėtumėte pagalvoti, yra išsikrovęs akumuliatorius. Todėl profilaktika ir reikiami veiksmai yra labai svarbu, kol gedimas nepasireiškė rimčiau. Jau žinote, kaip atpažinti generatoriau įtampos reguliatoriaus gedimą, todėl žemiau pateikiame jums sąrašą dalių, kuriomis galėsite pakeisti jau susidėvėjusias.

Generatoriaus įtampos reguliatorius: kai apie jį jau žinote viską


Generatoriaus įtampos reguliatorius – tai labai kruopščiai automobilyje paslėpta grandinė. Kodėl? Mat yra didelė tikimybė, kad dauguma vairuotojų netgi nežino apie jos egzistavimą. Nors ši grandinė nėra didelė, jos gedimas sukelia rimtų įkrovos sistemos veikimo trukdžių. Akumuliatorius gali būti įkraunamas per silpnai ir netgi gali būti pažeistas! Optimizmo teikia tai, kad sugedusio įtampos reguliatoriaus požymiai mechanikams yra gana akivaizdūs, o dabar ir jums tai nebėra naujiena, dėl to galėsite greitai ir efektyviai pašalinti iškilusias problemas.

Dažnai užduodami klausimai (FAQ)


Kokie požymiai rodo generatoriaus įtampos reguliatoriaus gedimą?

Generatoriaus įtampos reguliatoriaus gedimo požymiai gali būti nestabili, per aukšta arba per žema akumuliatoriaus įkrovimo įtampa, variklio galios kritimas, apšvietimo problemos, pavyzdžiui, per mažas žibintų efektyvumas, mirksėjimas arba greitas lempučių perdegimas, taip pat radijo imtuvo traškesys ir triukšmas.

Ar pažeistas generatoriaus įtampos reguliatorius gali turėti įtakos akumuliatoriaus gyvybingumui?

Taip, pažeistas generatoriaus įtampos reguliatorius turi įtakos akumuliatoriaus gyvybingumui. Jei reguliatorius nesugeba palaikyti stabilios įkrovimo įtampos, akumuliatorius gali būti perkraunamas arba ne iki galo įkraunamas, o tai pagreitina akumuliatoriaus susidėvėjimą arba jo pažeidimą.

Ar galima suremontuoti pažeistą generatoriaus įtampos reguliatorių?

Taip, dažnai galima suremontuoti pažeistą generatoriaus įtampos reguliatorių, tačiau tam neretai reikia specialių žinių bei įrankių. Kai kuriais atvejais gali prireikti pakeisti įtampos reguliatorių ar net visą generatorių. Verta pasikonsultuoti su patyrusiu mechaniku ir sutvarkyti gedimą profesionaliai.