Paskelbimo data: 2025-01-09

Kada reikia keisti variklio paskirstymo mechanizmą?

Žinios apie savo transporto priemonę ir jos komponentus leidžia tinkamai ja pasirūpinti, o įvykus tam tikram gedimui atsiranda galimybė savarankiškai greičiau pastebėti problemą. Todėl vertėtų žinoti, kas tai yra paskirstymo mechanizmas ir kaip jis veikia variklio darbą. Šiuo terminu apibrėžiama visuma komponentų, kurie leidžia tiekti degalų ir oro mišinį į variklio degimo kameras, o po to pašalinti degimo metu susidariusias dujas. Automobilyje paskirstymo mechanizmas yra atsakingas už tinkamą variklio veikimą.

Priklausomai nuo transporto priemonės ir variklio rūšies, naudojami konkretūs paskirstymo mechanizmų tipai: stūmoklių sistemos, vožtuvų, vožtuvų-stūmoklių, tūtų bei valdomas pasukama sklende. Taip pat verta žinoti, iš kokių dalių susideda variklio paskirstymo mechanizmas, nes dažniausiai sugenda viena jų. Tai pirmiausia specialūs diržai, grandinės ir krumpliaračiai.

Kaip patikrinti automobilio paskirstymo mechanizmą? Prieš atiduodami automobilį į autoservisą galite savarankiškai patikrinti, ar aptariamą sistemą reikia keisti. Tai nesunku padaryti, jei turite reikalą su diržiniu paskirstymo mechanizmu. Kaip patikrinti paskirstymo mechanizmą? Iš pradžių reikia atidaryti variklio gaubtą ir demontuoti variklio dangtį. Galbūt pirmoji užduotis nesukels jums jokių problemų, bet antrajam žingsniui atlikti prireiks raktų. Demontavus paskirstymo mechanizmo apsaugą, tikriausiai pamatysite dar vieną apsauginį gaubtą. Jį taip pat reikia atsargiai nuimti, kad pamatytumėte patį diržą. Jo išvaizda bylos apie susidėvėjimo lygį. Nutrinti šonai, įtrūkimai ir įskilimai bei kiti mechaniniai pažeidimai yra ženklas, kad būtina kuo skubiau apsilankyti automobilių servise.

Kas kiek laiko keičiamas variklio paskirstymo mechanizmas?


Sunku vienareikšmiškai atsakyti į klausimą, kas kiek laiko reikia keisti paskirstymo mechanizmą. Tai priklauso nuo transporto priemonės eksploatacijos, t. y. kiek kilometrų kasdien nuvažiuoja automobilis, taip pat nuo sumontuotos sistemos rūšies. Specialistų nuomone, patvariausios sistemos yra veikiančios krumpliaračių pagrindu, bet jau vis dažniau gaminamos sistemos, naudojančios grandines ir diržus. Pirmųjų elementų atveju dar galima tikėtis gana ilgo efektyvumo (priešingai nei diržinių sistemų).

Kas kiek laiko būtina keisti paskirstymo mechanizmą, lemia daug veiksnių. Taigi nelieka nieko kito, kaip tik reguliariai tikrinti pavienių dalių būklę.





Paskirstymo mechanizmo su grandine patvarumas


Konkrečios sistemos pasirinkimas nevisiškai priklauso nuo transporto priemonės savininko norų, nes visų pirma būtina atkreipti dėmesį į variklio reikalavimus. Bet verta žinoti, kuo pasižymi pasiskirstymo mechanizmas su grandine ir kiek ilgai jis galės tinkamai funkcionuoti automobilyje. Šiai savybei įtakos turi sistemos viduje panaudotų elementų rūšis. Vienos eilės ritininė grandinė susidėvi nuvažiavus apie 100 tūkstančių kilometrų, o dviejų eilių variantas pasižymi gerokai didesniu patvarumu – atlaiko apie 300–400 tūkstančių kilometrų. Dar egzistuoja krumplinės grandinės, kurios laikomos patvariausiomis, tačiau dėl šios priežasties jos yra brangiausios.

Kaina, kurią turite sumokėti už konkretų grandininį paskirstymo mechanizmą, įrodo jo reikšmę. Nors atskirų variantų patvarumas pagal įvairius kriterijus apibrėžtas specialistų, turėkite galvoje, kad praktiškai jis gali būti kiek kitoks. Dėl šios priežasties reguliarios paskirstymo mechanizmo techninės būklės patikros atlieka labai svarbų vaidmenį.

Paskirstymo mechanizmo su diržu patvarumas


Daugelyje automobilių yra naudojama pigiausia (o tai reiškia, kad ir nepatvariausia) paskirstymo mechanizmo pavara. Jos pagrindinis elementas – paskirstymo diržas. Jis užtikrina, kad visa sistema veiktų tinkamai, tačiau gana trumpą laikotarpį. Ši dalis santykinai greitai susidėvi, ir tai įvyksta dėl jos gamybai naudojamų medžiagų. Diržas susideda iš neopreno, poliuretano dalelių bei kevlaro pluošto, taip pat atitinkamos rūšies gumos. Dėl tokių komponentų elementas, nors yra lengvas, tampa labiau pažeidžiamas ir naudojamas trumpiau. Dėl šios priežasties paskirstymo mechanizmas su diržine pavara turi būti reguliariai tikrinamas, nes jis susidėvi gerokai dažniau nei kitų tipų sistemos. Gamintojai tvirtina, kad šis elementas turi būti keičiamas nuvažiavus apie 80–100 tūkstančių kilometrų (pasitaiko variklių, kurių paskirstymo diržą mechanikai rekomenduoja keisti kas 40–50 tūkst. km).






Kokie yra pažeisto paskirstymo mechanizmo požymiai?


Reguliari kontrolė leidžia įvertinti, ar mechanizmo faktinė būklė yra pakankamai gera ir jo nereikia keisti. Tačiau galima ir savarankiškai susigaudyti, kad sistema veikia netinkamai. Iš ko atpažinti paskirstymo mechanizmo gedimus? Požymių gali būti gan daug, bet dėmesį turėtų patraukti triukšmas, sklindantis iš po variklio gaubto. Jį skleidžia tiek grandininės, tiek diržinės paskirstymo mechanizmų pavaros. Nerimą gali kelti ir netolygus variklio veikimas, trūkčiojimas išjungiant variklį, taip pat transporto priemonės galios kritimas bei didesnės degalų sąnaudos. Paskirstymo mechanizmo su diržine pavara gedimą galima aptikti jau iš pirmo žvilgsnio. Nesunku pastebėti diržo įtrūkimus, briaunų nudilimą. Sunerimti verčiančiu signalu turi būti diržo išsitempimas (laisvumas).

Kiek kainuoja automobilio paskirstymo mechanizmas?


Prireikus keisti paskirstymo mechanizmą aktualus tampa jo kainos klausimas. Ji priklauso nuo įvairių veiksnių, bet pirmiausia nuo konkrečios sistemos rūšies, variklio tipo, taip pat nuo transporto priemonės, kurioje šis produktas bus montuojamas, markės. Už visą komplektą (kartu su aušinimo skysčio siurbliu, tarpikliais ir įtempikliais) sumokėsite nuo 50 iki net 350 eurų. Atskiros dalys būna dar kiek pigesnės. Tikslios paslaugos kainos pasiteiraukite patikimame, su „Inter Cars“ bendradarbiaujančiame autoservise.

Kaip tinkamai pakeisti paskirstymo mechanizmą?


Paskirstymo mechanizmo keitimas nėra lengva užduotis, todėl dažniausiai ji pavedama specialistui. Tačiau kai kurias dalis galite pasikeisti ir savarankiškai. Tokio komponento pavyzdys yra diržas. Jį rasite po variklio gaubtu prie pat variklio, nes tai vienas pagrindinių konstrukcijos elementų. Iš pradžių būtina išardyti visas dalis, kurios riboja laisvą priėjimą prie sistemos. Priklausomai nuo automobilio modelio, tai gali būti įvairių rūšių apsaugos ir dangteliai, o kartais net ratas.

Sistema yra sudaryta iš daugelio komponentų, todėl ryždamiesi savarankiškai keisti diržą, nepamirškite užfiksuoti kitų elementų. Specialiais mechanizmais blokuokite paskirstymo ir alkūninį velenus, o po to raktu atsukite dalis, laikančias diržą įtemptą. Jis turi būti atpalaiduotas tiek, kad galėtumėte jį lengvai pašalinti iš sistemos. Po to išmontuokite aušinimo skysčio siurblį ir pakeiskite jį nauju.

Jau žinote, kaip pakeisti paskirstymo mechanizmą, todėl galima pereiti prie tolesnio žingsnio. Ką dar būtina atlikti, kad sistema veiktų sklandžiai?

Kaip sureguliuoti paskirstymo mechanizmą po keitimo?


Pakeisti visą sistemą ar konkrečias dalis – ne vieninteliai veiksmai, kuriuos būtina atlikti. Uždėjus naują diržą būtina patikrinti, ar jis gerai sumontuotas ir ar tinkamai sąveikauja su kitais sistemos komponentais. Kaip sureguliuoti paskirstymo mechanizmą? Tiesiog ranka pasukite alkūninį veleną, kuris turėtų pasukti diržą.

Paskirstymo mechanizmo sureguliavimas – svarbiausias šio įrenginio remonto etapas, nes nuo jo priklauso naujų elementų patvarumas. Jie turi idealiai tikti, nes priešingu atveju trikdys variklio darbą. Jei patikrinę montavimo tinkamumą pastebėsite, kad dalys juda nesinchroniškai arba iš viso nejuda, turite pakartoti visą procedūrą iš naujo. Priešingu atveju egzistuoja rizika rimtai pažeisti paskirstymo mechanizmą arba variklį.

Kiek kainuoja pakeisti paskirstymo mechanizmą autoservise?


Pažeistos sistemos keitimas – gana brangus malonumas, todėl tokį svarbų vaidmenį atlieka reguliarus jos būklės tikrinimas. Kartais paaiškėja, kad automobilio vertė yra mažesnė nei paskirstymo mechanizmo keitimo kaina. Šios paslaugos kaina visų pirma priklauso nuo įrenginio rūšies, taip pat nuo atliekamų darbų sudėtingumo. Dažniausiai tenka sumokėti mažiausiai kelis šimtus eurų. Sistema, varoma diržo, – tai pigiausias variantas, bet ją pakeisti kainuoja nuo 150 iki net 350 eurų. Sumokėsite dar daugiau, jei jūsų automobilyje paskirstymo mechanizmas yra grandininis. Sumontuoti naują grandinę kainuoja nuo 250 iki 450 eurų. Kuo brangesnė sistema, tuo brangesnis ir jos keitimas.

Aukščiau nurodytos kainos pateiktos pagal autoservisų teikiamų paslaugų įkainius. Tačiau remontas gali atsieiti kiek pigiau, nes kai kuriuos darbus galima atlikti savarankiškai. Tik atminkite, kad imdamiesi savarankiško remonto rizikuojate netinkamai sureguliuoti paskirstymo mechanizmą. Rezultatai netruks paaiškėti, ir tada teks keisti brangius elementus.




Važinėjimo su susidėvėjusiu paskirstymo mechanizmu pasekmės


Palaikyti tinkamą automobilio būklę – nemenkas iššūkis jo savininkui. Būtina reguliariai tikrinti, ar visi įrenginiai bei sistemos veikia tinkamai, o pastebėtus trūkumus reikia kuo skubiau šalinti. Važinėti automobiliu, kuriam reikia remonto, yra nesaugu, ypač kai kalbama apie susidėvėjusį paskirstymo mechanizmą. Požymiai kartais būna nepastebimi, bet gali sukelti rimtų kitų transporto priemonės dalių pažeidimų. Dėl nutrūkusio paskirstymo diržo stūmokliai ir vožtuvai susiduria tarpusavyje, o deformavęsi – ir su kitais sistemos elementais. Netinkamai veikiantis automobilio paskirstymo mechanizmas gali sukelti rimtų variklio pažeidimų.

Kaip patikrinti, ar paskirstymo mechanizmas buvo pakeistas?


Jei ketinate pirkti naudotą automobilį, pasistenkite kuo daugiau sužinoti apie jo techninę būklę. Rekomenduojama pasinaudoti patyrusio mechaniko pagalba, nes ypač sunku rasti idealų būdą patikrinti, ar paskirstymo mechanizmas buvo pakeistas. Galite paprašyti automobilio savininko pateikti transporto priemonės priežiūros knygutę, kurioje turi būti pažymėti atlikti remonto darbai. Deja, ne kiekvienas vairuotojas turi tokį registrą. Taip pat pasitaiko, kad informacija, pateikta tokioje knygutėje, neatitinka tikrovės.

Dažniausiai užduodami klausimai


Ką reiškia „neavaringas variklis“?

Daugumoje automobilių paskirstymo diržo nutrūkimas reiškia didžiules išlaidas, susijusias su variklio remontu arba net keitimu. Nutrūkęs diržas kelia grėsmę vožtuvams – pažeistus juos būtinai teks keisti, be to, reikės atnaujinti cilindrų galvutės elementus. Neavaringų variklių atveju tokios rizikos nėra – nutrūkęs diržas priverčia automobilį sustoti, bet nesukelia rimtų variklio pažeidimų.

Kokiuose automobiliuose būna neavaringas paskirstymo diržas?

Tokie paskirstymo diržai būna kai kuriuose benzininiuose varikliuose su 8 vožtuvų cilindrų galvutėmis (po du vožtuvus cilindrui). Visuose dyzeliuose ir transporto priemonėse, kurių cilindrų galvutės turi po kelis vožtuvus (su 3, 4 arba 5 vožtuvais cilindrui), paskirstymo diržo nutrūkimas yra susijęs su rimtų pažeidimų rizika.

Ar galima montuoti naudotą paskirstymo diržą?

Nerekomenduojama to daryti, juo labiau kad gero prekių ženklo pakaitalo kaina nėra aukšta – pigiausi diržai kainuoja mažiau nei 10 eurų. Naudotas diržas gali turėti plika akimi nepastebimų pažeidimų, be to, gali būti pažeistos briaunos arba krumpliai. Diržo kontaktas su alyvomis, tepalais, saulės šviesa arba degalais taip pat mažina jo patvarumą.